Frisk information

Informationsplatform viser de seneste nyheder

Anmeldelse: Betagende, rekordstor dokumentar gratis solo fungerer som en actionthriller

Shea Goldstein

Virkeligheden er ofte mærkeligere og mere overbevisende end fiktion, og 2018 har været et ekstraordinært år for dokumentarfilm. Elizabeth Chai Vasarhelyi og Jimmy Chin‘s Gratis solo er en visuelt fantastisk og følelsesmæssigt moden beretning om Alex Honnold‘s forsøg på at blive den første person, der bestiger El Capitan uden beskyttelsesudstyr. Det er en intim, karakterskabende dokumentar, der fungerer som en neglebidende actionthriller.

Da vi første gang møder Honnold, er han allerede en dygtig bjergbestiger, der lever med begrænsede midler – i en varevogn og spiser dåse chili til middag på regen. Han har trodset døden i fortiden – selvom han har akkumuleret en stor mængde kropslige kvæstelser – ved at toppe klippeformationer med kun sine hænder og fødder. Mange af hans kolleger og samtidige er faldet i døden, men ikke desto mindre har Honnold rettet sig mod El Capitan, den 3.000 fod høje granitmonolit i Yosemite Valley. Det er ikke rimeligt at uddele spoilere, men lad os bare sige Gratis solo tilbyder ingen mangel på hvid-kno spænding, bona fide spænding og smukke amerikanske udsigter.

Al fare og skønhed i verden ville ikke give mere end – i bedste fald – en overbevisende kortslutning, hvis vi var ligeglade med vores helt. Filmskaberne tager sig tid til virkelig at få os investeret i manden. En mindre læge ville blot spille sine positive egenskaber op. Vasarhelyi og Chin (et ægtepar) sukkerlagrer ikke noget, og de viger ikke tilbage fra nogle af Honnolds mindre velsmagende egenskaber. Han indrømmer selv, at han kan være “hård”, ualmindeligt afstumpet – hans venner kalder ham endda “Spock”. Han er en præstationsbesat, brutalt ærlig, melankolsk enspænder – et virkeligt liv Damien Chazelle hovedperson. Hans medspiller i filmen er hans smukke kæreste Sanni McCandless, som på en eller anden måde har formået at komme igennem til ham. Honnold siger selv, hvad de har er “det mest sunde og stabile forhold” han nogensinde har haft – og det er ikke uden nogle store, unikke komplikationer. Det er det, der får os til at bekymre os.

Alex Honnold og Sanni McCandless (National geografi)

Selvom det er svært – måske umuligt – for mange af os at forstå, hvorfor nogen ville gøre, hvad Honnold gør, er det også vigtigt ikke at dømme et sted for deres lidenskaber og overbevisninger. Vasarhelyi og Chin giver os nok af Honnolds baggrund og barndom til at gøre det klart, at præstation og “perfektion” er af afgørende betydning for ham. Så på denne måde giver hans interesse for fri solo klatring perfekt mening. Hvis du laver en fejl i de fleste erhverv, kan det rettes, og du kan lære af det. Hvis du laver en fejl i fri soloklatring, dør du.

“Hvis du søger perfektion,” siger han, “gratis solospil er så tæt på, som du kan komme. Og det føles godt at føle sig perfekt i et kort øjeblik.”

Det er heller ikke sådan, at Honnold har fuldstændig kontrol i sin bestræbelse. Der er så mange faktorer: fugle, vind og mere – og han klatrer foran filmholdet, der laver denne film. De kan heller ikke skrue op. Filmskaberne er os, mens de halvt ser stigningen, nogle gange gennem fingrene. Når de går ind i den store dag, er de helt klar over, at de kunne optage en film med en glædelig slutning – eller en meget, meget trist en.

Alt fører op til filmens klimaks kulisse: opstigningen. Det er lige så spektakulært, som det rører rundt. Se den på den store skærm, den største du kan spore.

Komponist Marco Beltrami er bedst kendt for at score nervepirrende genrefilm, som Et stille sted og det hele Skrige franchise. Han er et inspireret om end uventet valg til dette hjertebankende materiale; hans orkestrale signaler bevæger os på alle de rigtige måder.

Kort sagt, gå ikke glip af dette. Det er medrivende faglitterær underholdning for det bredeste publikum. At denne film overhovedet eksisterer trodser al sandsynlighed.

Sidste weekend, Gratis solo åbnet på fire skærme og opnåede det højeste gennemsnit pr. skærm af enhver film i 2018, det højeste af nogen dokumentar nogensinde. Det måler op til hypes klippetårn.

Løbe tid: 100 minutterVurderet PG-13 for kort stærkt sprog.