Frisk information

Informationsplatform viser de seneste nyheder

Casio EX-G1 anmeldelse

Du er velkommen til at springe på dette kamera og lægge det gennem vrideren – ingen bekymringer, det kan klare det. Casios Exilim EX-G1 rider på bølgen af ​​robuste eventyrkameraer, der er stødabsorberende, vandtætte og kuldebestandige. Du kan tabe den fra op til 7 fod (2,10 meter), svømme om sommeren og skynde dig ned ad en skiløjpe om vinteren: intet af det burde skade denne seje lille billedfanger, hvis forseglede metalhus beskytter det elektroniske kredsløb mod fugt og isnende kulde. EX-G1 har ikke noget imod at være under vand i op til en time ved maksimalt 10 fod (tre meter) og kan bruges ved temperaturer helt ned til minus 10 grader Celsius (14 grader Fahrenheit), ifølge Casio. Det er overflødigt at sige, at hvis du faktisk taber kameraet på en hård overflade eller f.eks. slår ind i en forhindring, mens du filmer dig selv på skateboard, kan du se ar og blå mærker på kamerahuset (hvis ikke dit eget).

Vital statistik

Exilim EX-G1 er et lille og let peg-og-skyd-kamera, let at bære rundt på kun 5,4 ounce/154 grams vægt. Til omkring $200 i USA og omkring 250€ i Europa knækker det ikke banken. Opløsningen på 12 megapixels er på niveau med mange meget større kameraer, mens zoomen dækker en brændvidde på 38 til 114 mm. Det er OK, hvis ikke særlig kraftfuldt. Især i den brede ende kan du ofte ønske, at du kunne zoome lidt længere ud, fordi 38 millimeter betyder, at du er relativt tæt på handlingen – ikke særlig praktisk til f.eks. landskabsbilleder eller gruppebilleder.

Alligevel dækker EX-G1’s zoom i hverdagssituationer det meste af jorden, du har brug for, og alt er godt og godt, så længe der er masser af lys. I skumring og daggry bliver tingene mere vanskelige, da objektivet har en maksimal blændeåbning på f3.9, hvilket ikke er meget og betyder, at du ofte skal bruge højere ISO-indstillinger, hvilket resulterer i mere støjende billeder – især da Casio kun har grundlæggende funktioner billedstabilisering for at modvirke rystende hænder ved langsomme lukkerhastigheder. Tjek fotoprøverne fra denne anmeldelse.

Som ethvert moderne kamera tager Exilim også videoer. Forvent dog ikke HD-kvalitet. Maksimal opløsning i widescreen-tilstand topper med 848 x 480 pixels, hvilket nogenlunde svarer til en DVD. Der er også en scenetilstand optimeret til YouTube. Windows-brugere finder en speciel applikation på software-cd-rom’en, som tillader hurtig og nem upload til Googles online videotjeneste. Desværre kræver Exilim microSD-hukommelseskort frem for de mere populære (men større) SD-kort.

I dine hænder

På trods af at den er lille, er Exilim generelt behagelig at betjene, selvom du ikke har små fingre. Knapperne er godt placeret og giver noget håndgribelig feedback, så du kan slukke for bekræftelses “bip!” Når du tænder for det, skal du forberede dig på at vente et sekund eller to, indtil kameraet er klar til at optage, og derefter skyde løs. Sørg for at bruge et hurtigt hukommelseskort – ellers skal du muligvis vente et par sekunder mellem optagelserne.

Der er masser af scenetilstande til forskellige situationer, fra standard som portræt og landskab til mere esoteriske valg som eBay (makrotilstand), fyrværkeri og mad. Grundlæggende indstillinger som billedstørrelse, filmkvalitet og eksponeringskompensation er nemme at få adgang til via kontrolpanelmenuen, som kun kræver et enkelt klik på en knap.

Alt det fungerer godt, så længe du vil gå “klik-klik” og ikke tænke for meget. I det øjeblik du er mere ambitiøs, har til hensigt at vælge bestemte indstillinger for en bestemt effekt, forbereder dig på en vis forvirring og frustration, da mange af de mere avancerede muligheder er gemt væk i undermenuer og tilgås via flere forskellige knapper. Der er ingen manuel tilstand eller endda programautomatisk – du er begrænset til justeringer i Casios scenetilstande. Ikke alle muligheder er tilgængelige hele tiden. I portrættilstand kan du for eksempel ikke vælge autofokusområdet (spot, intelligent, multi), mens undervandstilstanden deaktiverer valg af ISO-hastighed.

Efter flere ugers brug formåede jeg aldrig helt at forstå, hvorfor kameraet besluttede at vise mig oplysninger som lukkerhastighed og blændeindstillinger i nogle tilfælde, men ikke i andre. Eller hvorfor anti-shake indstillingen vendte tilbage til “off”, når jeg valgte en anden scenetilstand. På et tidspunkt gav jeg bare op og lod kameraet have sin vilje. Og retfærdigvis forsøger den at gøre tingene nemme med sine automatiske funktioner, blandt andet ansigtsgenkendelse og smilgenkendelse. Begge fungerer rimeligt godt, selvom de langt fra er fejlsikre.

Billedkvalitet

Tricket med relativt billige peg-og-skyd-kameraer er ikke at forvente for meget. På den måde kan du ikke blive skuffet. EX-G1 er ingen undtagelse: Billeder taget i stærkt dagslys ser generelt fint ud, selvom farverne ofte mangler en smule punch. Men det er let at rette i Photoshop & Co. Tingene bliver mere vanskelige under svagt lys, da billedkvaliteten hurtigt forringes ved højere ISO-indstillinger. Selv ved ISO 200 er kameraets billedbehandlingssoftware travlt med at undertrykke støj. Selvom det for det meste er synligt på pixelniveau på din computerskærm, kan billeder taget med følsomheder på ISO 800 og højere virke slørede eller plettede, selv når du udskriver dem.

Objektivet fungerer som mange andre i sin klasse: Du vil se nogle bøjede lygtepæle og andre forvrængninger i vidvinkel samt lilla pletter (såkaldte kromatiske aberrationer) omkring vinduesrammer, træblade og andre områder med høj kontrast. Skarphed er ikke så god, som den kunne være, og under vandet havde Exilim nogle gange problemer med at fokusere. I godt lys var undervandsresultaterne dog sammenlignelige med billeder taget under almindelige forhold.

Konklusion

Casio Exilim EX-G1 er ikke et kamera for seriøse fotografer – og det er ikke meningen. Det er en point-and-shoot til at have det sjovt, for det meste udendørs, for det meste under forhold, hvor du ikke vil have et seriøst kamera med dig: når du klatrer, mountainbike, stå på ski, svømme, surfe, rulleskøjter – alt sammen de situationer, hvor du måske altid har ønsket, at du havde et kamera, men du ikke ville medbringe et, fordi risikoen for skade var for høj. I det mindste i USA er Casios lille pixeljonglør billig nok til at gøre den til en levedygtig mulighed som et sekundært kamera, der er praktisk under hårde forhold. Billedkvaliteten kunne bestemt være bedre, men selvom billederne ikke er fejlfrie, er de bedre end at stå tilbage med kun falmende minder. Og med undervandsmuligheden er du fri til at lege med elementerne for at producere fantastiske effekter på en måde, som intet spejlreflekskamera tillader, medmindre du bruger mange penge på et vandtæt etui.

Anmeldelse og fotos af Karsten Lemm

Links

Gå ikke glip af disse anmeldelser: